Friday, October 10, 2008

baca kisah nie

Kisah nie pendek. Tp ada nilai dan moral yg sendiri.
(nama samaran digunakan untuk menjaga hati mana2 pihak yg terlibat)

Si A : ada duit tukar x??
Si B : berape nak??
Si A : ada duit seringgit nak tukar 10. ada x?
Si B : owh,..ada..japp..
(sambil tue si A td pun tunggu laa…)

Si A td pun sedia duit kertas seringgit sebyk 10..pastue die tmbah lagi 4ringgit sbb die teringat yg die ada hutang ngn si B nie td….

Si A : nie ada duit. Semua sekali ada 14rgt termasuk hutang.

Rupa2nya,..si B xdengar ape yg si A ckp..

Si B : okeyh,…(die pun amik dan kira duit tue cukup ke x)

Masa si B duk kira duit tue..die tgok ada 14rgt. Dlm hati die seronoklah sbb si A td kasi lebih. Tanpa ckp pnjg die terus simpan duit tue…

Keesokan hari…..

Si B : nah barang yg ko tempah…! Semua sekali rm9..
Si A : hah??? Npe mahal sangat???
Si B : yerlaaa,..barang nie 5rgt. Pastue ko hutang aku 4rgt..
Si A : kan aku dah bayar semalam…
Si B : bila ko bayar???? (muka die mula xpuas ati)
Si A : laaa,..semalam kan aku dah kasi sekali ngn duit tukar tue. Semua sekali 14rgt aku
kasi…

si B terdiam kejap….pastue baru die ckp agar si A td just bayar 5rgt…..

dari hal yg jadi nie, si A terpikir

“die xdengar ke aku ckp semalam aku byr sekali ngn hutang??? Andai kata die xtau aku nak byr hutang aku, mesti die tahu yg duit tue semua sekali ada 14rgt..sbb pas aku kasi, die kira duit tue depan aku. Klu die tau yg duit 2 lebih, npe die xjujur gtau atau tnya aku????”

Kisah nie kisah benar yg terjadi..nmpk x mcm mana manusia alpa bila soal wang?? Ape2 pun, jujurlah kerana xkemana harta didunia nie..lagi kita jujur lg byk ALLAH kasi gnjaran….

(aku dah serik dah ngn dak tue,…pastue aku lebih hati2 ngn die..bkn sekali..dah byk kali kena..)

No comments:

tanda blog