Tuesday, October 25, 2011

Teguran

"bencilah tengok ppuan yg pakai baju tak cukup kain. xda duet sgt kot nak beli kain lebih"

"dulu elok2 pakai tudung skrg dah buka. bodoh ke bangang ntah?"


ada byk lg yg aku baca di FB tp cukuplah sekadar dua untuk diambil contoh. sebelum tu aku bukan seorang yg sempurna. malah byk lagi kesalahan yg aku perlu perbaiki. cuma apa yg ingin ditulis ini hanya sekadar teguran, pendapat dari hati kecil ini.

sebelum kita membenci orang lain, apa kata kita renung dalam diri ini dalam2. nilai diri sepatutnya. selayaknya membenci orang atau diri sendiri?

kadang ada yg buat status bagai di FB tentang ketidakpuasan hati terhadap orang yg tidak menutup aurat, zina itu berdosa. tp bila tengok gmbr manusia tersebut di fb, bukan main seronok peluk2 dgn bf, laga2 pipi dgn yg tersayang dan ada pulak mcm dah ada ikatan yg sah dgn pasangan. tidakkah spt ada yg xkena dgn si penegur???

menegur adalah baik dan dalam agama sendiri menggalakkan kita saling membetulkan kesilapan sesama kita melalui teguran. tp biarlah kena pada cara dan tempat. sesetengah mereka menegur dgn keadaan riak. riak bg aku bila wujudnya teguran berbaur penghinaan. misalnya, "ingt cantek ke free hair? biar nnt api neraka jilat rambut kau". mmg betul berdosa bg mereka yg membuka aurat. dalam al-quran serta agama secara terang2an menyebut hal ni. tp siapa kita yg menentukan nasib seseorang di neraka? tegurlah secara baik. penerimaan seseorang lebih senang dgn kelembutan.

jgn terlalu angkuh merasakan diri kita baik dan memandang yang lain buruk dan hina. takkan kita tahu satu hari nanti dia yang paling mulia disisi Tuhan yg satu.

No comments:

tanda blog