Thursday, August 11, 2011

Kesedaran

Ramadhan kali ini membawa seribu kelainan pada aku. Dalam masa 11 hari kita berpuasa, banyak pengajaran yang telah aku perolehi. Dan Dia memberi aku ujian terbesar seawal 1 Ramadhan. Biarpun sedikit rebah pada awalnya, aku bangkit semula dengan alasan "tiada dugaan yang tidak diberiNya melainkan Dia tahu hambaNya mampu". Dan ujian ini menandakan aku mampu. Pasti ada penyelesaiannya dipenyudah cerita.

Setiap yang terjadi pasti sudah terselit hikmah yang besar. Dan aku merasakan bukan sekadar satu tetapi lebih. Paling penting tentang kesedaran pada diri aku untuk menjadi yang lebih baik. Baik bukan sekadar pada bibir, tapi pada hati dan paling penting pada perbuatan. Aku mengharap agar Allah tetapkan iman di dadaku dan jadikanlah aku wanita dan hambaMu yang baik.

Dalam Ramadhan ini, aku sedar tentang kematian yang makin menghampiri aku. Semakin tinggi umurku, semakin dekat aku untuk kembali pulang pada penciptaku Ya Rabbi. Dan pada bila-bila masa itu aku akan kembali. Banyak perkara yang aku fikir tentang alam aku di sana. Sedangkan waktu dan masa ini, masih banyak dosaku yang belum terhapus. Walhal, masaku makin suntuk.

Buat Ramadhan kali ini, aku mengharap aku bisa bertemu Sang Lailatulqadar. Jika tidak Ramadhan kali ini, entah bila lagi agaknya. Sejujurnya aku belum pernah berkesempatan bertemu selama 23 tahun aku di dunia. Dan bulan2 Ramadhan sebelum ini aku terlalu khusyuk dengan keindahan dunia. Ya Allah, ampunkanlah aku.

Semoga esok dan seterusnya masih ada peluang dari Tuhan untuk aku menghirup udaraNya dan menjadi insan yang terbaik.

No comments:

tanda blog