Monday, August 22, 2011

Kasihnya Ibu Membawa Ke Syurga

Sejenak aku teringat tentang kejadian yang sudah hampir 14tahun. Tapi masih segar dan sampai kapan pun akan aku ingat sampai mati. Tentang salah satu pengorbanan mak aku.

Waktu tu, usia adik bongsu aku baru beberapa bulan dan baru saja dilahirkan. Belum tahu merangkak ataupun meniarap. sekadar bebaring cuma. adik aku diserang demam dan tidak kebah setelah beberapa hari. suhu badan meningkat dan kahaknya semakin banyak. sebabkan kahak yang tidak dibuang, adik aku mengalami masalah pernafasan. pada awalnya masih bernafas dan lama-kelamaan makin sesak. sampailah tiada ruang untuk dia bernafas.

dan masih aku ingat bagaimana mak aku menyedut hingus/kahak adik aku melalui hidungnya. klu dengar mungkin ada yang geli rasa nak muntah. tapi itulah sebenarnya. sanggup mak aku sedut semata-mata nak lihat anak dia hidup. walaupun nampak kecil tp aku rasa sebak setiap kali teringat. sebab mak sanggup buat apa saja nak besarkan anak-anak.

p/s; akan aku balas jasa mereka.

No comments:

tanda blog