Monday, August 22, 2011

Gossip

kita sering kali melihat kelakuan ataupun perangai orang jelek. ataupun buruk. ada saja yang tidak kena di mata kita. tak payah nak tunding jari jauh2. lihat pada diri sendiri. berapa ramai yang dah kita umpat atau burukkan pada orang lain? berapa banyak cerita yang kita sampaikan? samada betul cerita itu atau sebaliknya?

bila fikirkan balik, dah berbakul2 dosa AKU lakukan. tak payah aku nak tulis KITA. tengok diri sendiri dulu. kebiasaan bila aku lepak sesorang dalam bilik, mesti aku akan fikir sejauh mana kelebihan diri dan keburukan diri. tapi buruk lebih dari baik. banyak benda yang secara sengaja atau tidak kesalahan2 yang aku dah buat. terutama dalam bab gossip2 nih.

perempuan secara zahirnya mmg sinonim dengan GOSSIP. xoxo =) tak boleh lari. sebab tu perempuan memonopoli dalam Neraka. Wallahualam. aku kadang2 terlepas pandang bab2 macam ni. kadang2 leka kan. seronok sangat cakap hal orang. kita xsedar dalam masa yang sama orang pun bercakap hal kita.

aku ada terlihat satu iklan dinegara arab sana pasal mengumpat ni. diorang iklankan bila saja kita bercakap hal saudara kita, ibarat kita memakan daging saudara kita itu sendiri. tragis kan? cuba negara kita buat satu. mesti asal orang nak ngumpat jer, terus tak jadi. =)

aku cuba nak berubah kearah yang lebih baik. tidak sampai bila aku nak buat dosa? Ajal aku makin dekat. makin hari makin dekat aku nak kembali pada DIA. mungkin ada orang akan bercakap, 'ingat nak mati baru nak insaf'. tapi sekurang-kurangnya aku masih ada kesedaran tentang mati pada usia aku sekarang.

betul kata orang. bila kita selalu ingat mati maka kita pun takut nak lakukan kesalahan. aku cuma berharap agar Allah pandu hatiku ini untuk sentiasa dekat denganNYA.


p/s; amalan kebaikkan takkan berguna klu kita masih melakukan kejahatan.

No comments:

tanda blog